Sider

torsdag den 21. januar 2010

DIY hæklet tæppe

På opfordring kommer der her en lidt amatøragtig DIY på det hæklede tæppe jeg er igang med.

Jeg kan ikke de fine udtryk, og jeg er jo heller ikke færdig med tæppet endnu (har kun fået hæklet 3 baner i dag) men here goes:

Jeg er altså ikke helt sikker på hvordan den første ring er hæklet, da jeg jo har hæklet videre på en grydelap men tror at de første 2 punkter er således, resten er jeg stensikker på :-)
  • Hækl 6 lm og dan en ring med en km
  • Hækl fastmasker så det danner en ring med 12 masker og hul i midten (det er her jeg er i tvivl)
  • Stik 2 stangmasker i hver maske hele vejen rundt på den måde dannes den første bane  i alt 24 masker
  • Skrift farve begynd med 3 luftmasker (sådan begynder alle nye baner) og derefter 1 stangmaske, så 2 stangmasker i samme maske, 1 stangmaske, 2 stangmasker i samme maske.....hele vejen rundt i alt 36 masker
  • Skift farve. 3 luftmasker, 2 stangmasker, 1 stangmaske i samme maske, 2 stangmasker, 1...hele vejen rundt i alt 48 masker
Kan I begynde at se systemet? For hver bane skal der øges med 12 masker og dette gøres ved at hækle ned i den samme maske 2 gange efter dette system:

Bane 1 - Hver maske
Bane 2 - Hver anden maske
Bane 3 - Hver tredje maske

Ovs. ovs. jeg er i øjeblikket igang med bane 17 og stikker derfor 2 gange i den 17. maske - jep nemt ikke?

Hvordan tæppet skal afsluttes er jeg ikke helt klar over, så der kommer en update, når jeg har knækket den kode.

Håber virkelig I kan bruge det til noget - god arbejdslyst!

PS. Jeg aner ikke hvor meget garn der skal bruges, men jeg har købt 10 ruller bomuld hos Stof og Stil. Jeg hækler med en str. 3,5 men det ved jeg heller ikke om er helt optimalt....det virker fint med mit tæppe :-)

PPS: Kom gerne med fagudtryk og tilrettelser af de første punkter, hvis det er hel galt :-)

26 kommentarer:

  1. Jeg synes det er en rigtig god beskrivelse. Bortset fra, at jeg ikke er helt sikker på, hvad en stangmaske er. Er det den, hvor man tager rundt om garnet 1 gang? 2 gange?

    KH Mette

    SvarSlet
  2. Hej Mette - mange tak prøv at kigge Drops videohækleskole der gennemgåes de forskellige masker trin for trin :-)

    SvarSlet
  3. Tak Mette, det var en fin beskrivelse. Har kæmpet med "rund-hækling" i 14 dage nu og mangler at knække koden, måske det bliver idag - efter din anvisning :-)
    Mange hilsner
    Mette

    SvarSlet
  4. Hej Mette - Differentia
    Jeg er glad for hvis denne beskrivelse kan hjælpe dig videre :-) Har selv søgt hele nettet igennem uden resultat så derfor måtte jeg igang med at knække hæklekoden :-)

    SvarSlet
  5. Tusen takk, Mette! Jeg gleder meg til å ta fatt på et rundheklet teppe! Jeg skrev et innlegg på min blogg igår, og der nevnte jeg din gode teppeidé og linket hit :)
    Fortsatt lykke til med heklingen - jeg gleder meg til neste oppdatering!
    /Kaja

    SvarSlet
  6. Hej Kaja - Velbekomme og jeg er meget glad for at hjælpe dig igang :-) Kh.

    SvarSlet
  7. Jeg må altså bare prøve at lave et også - en gang. Når tid er. :-)

    SvarSlet
  8. Hej Louise - ja den tid der....og alle de projekter :-)

    SvarSlet
  9. Hejsa :)

    Jeg er ved at forsøge mig med tæppet og jeg har lige et par spørgsmål, hvis det er ok?

    -Hvor mange omgange endte du med og hvor stort blev tæppet?
    - Fandt du ud af, hvordan tæppet skulle afsluttes?
    - Hvordan slutter du hver omgang og skifter farve? Jeg har afsluttet hver omgang med en kædemaske og så kørt den nye farve ind i luftmaskerne, men jeg synes bare ikke det ser helt rigtigt ud. Det er i hvert fald tydeligt at se, hvor hver ny omgang starter :o)

    Kh Helle

    SvarSlet
  10. Hej Helle
    Tak for denne kommentar (og den anden) - beklager mit sene svar....Jeg vil svare dig i et indlæg senere i dag, så kan jeg lige vise lidt billeder også, så det er nemmere at forklare.

    Kh. Mette

    SvarSlet
  11. Hej Mette
    Så er jeg også i gang med tæppet. Jeg kan dog ikke finde dit opfølgende indlæg - er det mig, som har misset det? Det ser SUPER fint ud!

    KH Anna

    SvarSlet
  12. Hej Anna
    Det er fordi jeg aldrig fik skrevet det indlæg men svarede i stedet Helle i en mail. Her er mit svar til hende: (Hendes spørgsmål står i kommentar lige over denne) :-)

    43 omgange + 2 omgang fastmasker som afslutning = 45 omgange = 80 cm i diameteren
    Ja tæppet blev afsluttet med 2 omgange fastmasker og det ser fint ud synes jeg...
    Sådan som du beskriver prøvede jeg også uden at være helt tilfreds - farveskiftet skred ligesom på en måde. Jeg valgte at afslutte hver række (bryde garnet eller hvad det nu kaldes) og så begynde den nye farve (omgang) nogenlunde det samme sted hver gang (brugte ingen markering men det burde jeg måske have gjort).

    Dejligt at høre du har fået lyst til at hækle sådan et tæppe - jeg nyder stadig synet af vores (ved jo også hvor mange timer der ligger i det) :-)

    Kh. Mette

    SvarSlet
  13. Tak for dit svar! Det er super hygsomt at sidde med. Jeg er i gang for 2. gang. Måtte sande, at det altså er vigtigt, at man er omhyggelig med udtagningerne, da mit tæppe på 20. omgang begyndte at bule sært ud. Men nu prøver jeg igen;-)

    KH Anna

    SvarSlet
  14. Wow, fantastic blog structure! How long have you been blogging for?

    you made blogging glance easy. The full look of your website is magnificent,
    as neatly as the content!

    Feel free to visit my blog; http://www.terrierpup.com/user_detail.php?u=king74r

    SvarSlet
  15. I'm not sure exactly why but this web site is loading very slow for me. Is anyone else having this problem or is it a problem on my end? I'll check back later on and see if the problem
    still exists.

    Check out my website: buy venapro

    SvarSlet
  16. Your style is very unique compared to other people I have read stuff from.
    I appreciate you for posting when you've got the opportunity, Guess I will just book mark this site.

    My site :: http://phen375-canada.tumblr.com/

    SvarSlet
  17. I'm more than happy to uncover this great site. I need to to thank you for ones time due to this wonderful read!! I definitely appreciated every little bit of it and i also have you bookmarked to see new stuff in your site.

    Here is my blog post - volume pills reviews

    SvarSlet
  18. Nice blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
    A design like yours with a few simple adjustements would really make my blog jump out.
    Please let me know where you got your design. Kudos

    Also visit my blog post; virility ex

    SvarSlet
  19. When someone writes an piece of writing he/she retains the thought of a user
    in his/her mind that how a user can understand it. Therefore that's why this piece of writing is outstdanding. Thanks!

    my web blog http://www.iwifresh.com/index.php/member/455161/

    SvarSlet
  20. Nice respond in return of this issue with firm arguments
    and explaining everything on the topic of that.


    Have a look at my web page :: toenail Fungus removal

    SvarSlet
  21. Fantastic blog! Do you have any hints for aspiring writers?
    I'm planning to start my own website soon but I'm a little lost
    on everything. Would you advise starting with a free platform like
    Wordpress or go for a paid option? There are so many choices out there that I'm totally confused .. Any ideas? Thanks a lot!

    My page ... how can you get your teeth white

    SvarSlet
  22. This post is priceless. When can I find out more?

    Stop by my webpage :: virility ex

    SvarSlet
  23. Heya outstanding blog! Does running a blog similar
    to this take a lot of work? I have no knowledge of coding however
    I had been hoping to start my own blog in the near future.
    Anyhow, if you have any recommendations or techniques for new blog owners please share.
    I know this is off topic however I just needed to ask.
    Kudos!

    my site Provillus Shampoo

    SvarSlet
  24. Hello, I enjoy reading through your article post.
    I wanted to write a little comment to support you.

    my web page; buy zetaclear

    SvarSlet
  25. If some one needs expert view regarding blogging after that i
    propose him/her to go to see this website, Keep up the nice
    work.

    Here is my page - breast actives breast enhancement review

    SvarSlet
  26. Thanks for the auspicious writeup. It in truth used to be a entertainment account it.
    Look complex to far added agreeable from you!
    However, how could we communicate?

    Here is my website; smoke deter pills

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.