Sider

torsdag den 12. april 2012

DIY Elefanthue

DIY på elefanthue syet af gamle klude (jersey, strækstof):

1 - Find en elefanthue der passer godt til dit barn samt nogle gamle klude. 
Denne gang bruger jeg en T-shirt med dyr til yderstof og en grå jersey bluse til foer og ribkant.
2 - Læg huen på yderstoffet og klip gennem begge lag - husk sømrum. Bemærk der hvor ribkanten skal være klippes ikke med sømrum. Lad nu være med at klippe i den fine favorit hue ikke :-)
3 - Brug det du lige har klippet som skabelon til foerhuen - klip igen gennem begge lag
4 - Klip nu ud til ribkanten. Min er 5 x 49 cm men mål omkredsen på favorithue og læg lidt til, så der er rigeligt...
 5 - Sæt nåle i huerne ret mod ret samt ribkanten vrang mod vrang
6 - Sy huerne - stræk IKKE i stoffet når du syer (gælder for alle syningerne).
 
7 - Vend kun yderhuen.
8 - Læg foerhuen ind i yderhuen og nål den fast i samlingerne. Pres sømrummene fra hinanden (bare med fingrene) så samlingerne bliver nøjagtige.
9 - Ribkanten sættes fast med nåle gennem begge huer hele vejen rundt. Begynd ved "hagen" og lad ribkanten rage 1-2 cm over samlingen. Jeg har klippet ribkanten rigelig lang så der er en god ende tilsidst også.
10 - Sy ribkanten fast begynd ca. 5 cm fra hagen og afslut igen 5 cm fra hagen når du er nået hele vejen rundt.
10- Sy nu enderne af ribkanten sammen, klip det overskydende stof af, pres sømrummet og fold. Den nye samling skal være ved hagens samling - brug nåle igen igennem begge huer, sy det sidste stykke fast. Nu er samlingerne perfekte. *Du kan også vælge at sy ribkanten som et rør og sy det hele på i en arbejdsgang - jeg kan dog bedst lide denne måde, da jeg ikke behøver at være så nøjagtig når ribkanten skal klippes - smag og behag.
11- Zig-zag hele vejen rundt og klip af så kanten bliver pæn
12 - Sy en pyntestikning hele vejen rundt ved ribkanten. Jeg har brugt stinglængde 4.
13 - Sæt nåle i den nederste kant husk samlingerne skal ramme hinanden og zig-zag (eller overlock) hele vejen rundt - ja det kan bule lidt undervejs men det bliver jo dækket af jakken....
14 - Pynt evt. med en sløjfe - så kom der nyt liv i de gamle klude...

21 kommentarer:

  1. Wauw Mette hvor fed en genbrugs-idé. Emil mangler en ny lun elefanthue(!) Jeg må hjem og se om faderen har nogen gamle klude der kan bruges :)
    kh

    SvarSlet
  2. Flot og forståelig DIY - tusind tak!! :)

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Tak for DIY - står også lige nu og mangler huer til ungerne - og det er da fedt at kunne genbruge.....jeg må i gemmerne!

    SvarSlet
  5. Ej en god DIY... Skal lige være helt sikker. Når du syer ribkanten på, syer du den på retsiden og bukker det resterende ribkant om på vrangsiden når du har syet den fast?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg syr ribkanten fast fra retsiden men den er jo stadig foldet så du syr faktisk igennem 4 lag. Du kan se det på midterste billede ved punkt 9 - håber det giver mening nu :-)

      Slet
  6. Tak for en rigtig lækker idé :) det skal helt sikkert afprøves ;)

    SvarSlet
  7. Dejligt at høre DIY kan bruges - jeg håber det er til at finde ud af ellers spørg endelig :-)

    SvarSlet
  8. Super smart. TAk for vejledningen :)

    Mvh Ása / sunadottir.blogspot.com

    SvarSlet
  9. super! Tak for den vejledning!!

    SvarSlet
  10. 1.000 tak for DIY´en! Jeg glæder mig til at se, om jeg kan finde ud af det:-) Hvilke sting bruger du, når du syer huerne sammen (billede 6)?

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme - det er bare ganske almindelige lige ud sting - håber det lykkedes for dig :-)

      Slet
  11. Sikken en god ide! Tak for inspiration :-)
    Kh Pernille

    SvarSlet
  12. Hvis du ligger yderhue og foer ret mod ret og ligger din kant indimellem, og så syer, så bliver huen vendbar. Alle syningerne bliver gemt inde i huen på denne måde. Bare lige et tips, hvis du ikke ved det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har netop syet en hue mere og der prøvede jeg dette - altså hvor nemt - tak for tippet :-)

      Slet
    2. det er nemlig super nemt og smart at den så er vendbar - min datter på knap 5 elskede i vinter at hun kunn vælge side :)

      Slet
  13. Tak for en rigtig fin DIY, jeg er netop blevet færdig med to stk.. og smart måde at genanvende de "gamle" klude på:)
    Kh

    SvarSlet
  14. Sikke en fin DIY, det må jeg prøve :-)

    Kh Pernille

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.