Sider

tirsdag den 10. november 2009

Generalprøven

Hverken Kim eller jeg er vokset op med traditionen andesteg til Mortens aften, men i år skulle det altså være. Hvorfor nu det?
  1. Vi skal holde jul her i Kolding os 5, og jeg vil rigtig gerne servere et brag af en julemiddag, men har aldrig prøvet det før, derfor skulle anden til Mortens aften være vores generalprøve.
  2. For nogle uger siden, skulle vi prøve at lave brun / brunede kartofler, og det koksede fuldstændigt, derfor gik jeg lidt i panik med julemaden...:-)
  3. Hvorfor ikke skabe vores egne traditioner - Kim og jeg ELSKER bare julemaden.
Nå men forberedelserne op til denne Mortens aften kunne mildt sagt godt have været lidt bedre, men vi ville nu alligevel ikke aflyse. (så kunne jeg jo også tænke på lidt andet end min morfar). Vi havde ikke fået købt nogen and, ingen problem mente jeg, vi køber bare en fersk i Bilka - not - det havde de ikke. Vi købte så nogle andebryst istedet, som blev lynoptøet i vand :-) Kartoflerne gik nogenlunde, men altså ikke 100 % perfekte, rødkålen var økologisk og hjemmelavet fra mama, så selvfølgelig fantastisk! Den brune sause / sovs skal jeg godt nok også arbejde lidt mere med - smagte egentlig ok, men var helt forkert alligevel. Ja grin I bare derude, men jeg vil virkelig gerne lære at kokkerere et julemåltid, så englene synger meeeeeen der skal altså lige justeres nogle steder. Kim er sønderjyde og der SKAL gammeldaws (ja sådan siger de) hvidkål til julemiddagen - HJÆLP hvordan i alverden får jeg så den kringlet...som I kan høre kredser tankerne allerede meget om den julemiddag.

Sceneskift: i eftermiddags fik vi besøg af svigermor til lidt snak og kaffe. Hun blev lige opdateret på alle de projekter Kim har gang i, samt vi fik de sidste aftaler inden begravelsen på plads. Kim er super god til at have mange projekter i gang på en gang - han mener selv, en rigtig mand har mindst 10 projekter igang altid. Hmmm så siger vi det :-) Nå men vi har jo udvidet vores julegave til børnene. Det begyndte som et retrokøkken med alt muligt lækkert inventar til, nu er det et nyt legeværelse med nyt gulv, mere plads (2 kæmpeskabe er ved at blive revet ned), en permanent hule (bygget i træ med lyshimmel og det hele) OG et retrokøkken....Jep crazy but welcome to my world... :-) Samtidig er Kim igang med at male og pudse garagen og vupti skabene fra legeværelset står nu i garagen...smart.

Sara lader som om hun sover.....et eller andet spas hun gør på alle billeder i øjeblikket :-)
Der har været et kæmpe skab på denne plads, der er rå betonvæg indenunder (svært at se ordentligt)
Vores rodebutik overalt i øjeblikket - flyttekasser, legetøj ja det skal jo være slemt før det bliver godt ikke?

5 kommentarer:

  1. Pyha, bliver helt svedt over alt det, I skal nå inden ungernes gave er klar til jul, men for pokker, hvor m de blive glade! Glæder mig super meget til at se det færdige retrokøkken :-)

    ha en rigtig god dag
    kh Helle

    SvarSlet
  2. ps. å'et på min laptop driller helt vildt, s det mangler vist ret ofte, selvom jeg kæmper en kamp for at få dem med...

    SvarSlet
  3. Hej Mette,
    Det der med at lave et måltid, hvor man måler sig selv med barndommens minder kræver vist nogle års træning.
    Hos os står Gemalen for det der med kødet, de brunede og saucen - og jeg for nøddepostej, rødkål, rødkålssalat og andet, der glæder vegetarerne og ikke-vegetarerne som tilbehør.

    Så måske Kim skulle øve sig i hvidkålen?? ;o)

    Kors, hvor I i øvrigt knokler med huset alle mulige steder. Det bliver bare godt. Dejligt med billeder undervejs.

    Har i øvrigt piger, der stadig lukker øjne eller gemmer sig, når der tages billeder (etellerandet generthed, tror jeg).

    KH Mette

    SvarSlet
  4. Hej Helle - ja vi er også selv lidt svedt over alle projekterne meeen vi er jo ikke i december endnu :-)

    Mette b: - ja jeg har ihvert fald fundet ud af, at julemaden ikke bare lige laver sig selv..:-) God idé til Kim (med hvidkålen), den er han sikkert med på. Vi fordeler også fint opgaverne herhjemme - og jeg kan da høre på jeres julemenu, at I skal have gang i mange gryder og skåler - lyder meget lækkert. Er det dig der er vegetar?
    Åh ja vi knokler med huset - men elsker også at have gang i alt muligt og umuligt...:-) Tror et eller andet sted det er blevet lidt en livsstil - men glæder mig til vi kommer ned på sysleprojekt niveau. Ja Sara er indimellem genert og andre gange slet ikke som når hun fx. synger meget højt i supermarkederne og alle kigger og griner af hende...:-)

    SvarSlet
  5. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.